Tipy ako predísť odcudzeniu zásielky fantómovým dopravcom
Slovensko je zaradené dlhodobo medzi vysoko rizikové krajiny v rámci problematiky fantómových dopravcov. Ide o trestnú činnosť v rámci cestnej nákladnej prepravy, pri ktorej sa páchateľ s falošnou identitou autodopravcu pokúša získať zákazku a naložiť zásielku, ktorú potom odcudzí.
Bohužiaľ, i naša spoločnosť mala dočinenia s touto kriminálnou technikou, a teda vieme z prvej ruky, aké je relatívne jednoduché stať sa obeťou takéhoto zločinu. Či to bola elektronika smerujúca do Arménska, alebo osivá smerujúce do Ruskej federácie, obe zásielky presahujúce hodnotu 150 000,- EUR.
Vlastné skúsenosti nás primäli prijať procesné opatrenia, ktoré zaručujú že sa takáto udalosť už nezopakuje. Rovnako aj kúpiť poistenie u zahraničnej poisťovne, keďže žiadna tuzemská poisťovňa neponúka poistenie, reálne kryjúce túto škodovú udalosť. To je však samostatná téma, ktorej sa budem venovať inokedy.
Aké sú teda tipy a procesy, ktoré zabránia odcudzeniu zásielky fantómom ?
V prvom rade, v prípade spolupráce so stálym dopravným partnerom, je automaticky takáto situácia vylúčená. Avšak, v prípade spolupráce s neznámym, novým subjektom, často pochádzajúcim z jedných z dopravných databánk, to už je iné.
Preto sú naše postupy nasledovné :
- Vždy preferujeme priameho dopravcu pred spoluprácou s ďalším zasielateľom, aby sme mali priamy dosah na možnosť overenia identity vozidla, ako i vodiča
- U nového dopravcu overujeme ako dlho je súčasťou dopravnej databanky a či je v danej platforme uvedený kontakt, z ktorého nás kontaktoval. Taktiež dohľadáme web firmy a overíme kontakty
- Vypýtame si 2-3 referencie, ktorým sa telefonicky ozveme a overíme spoluprácu s daným subjektom, pričom sme opatrní a overujeme aj kontakty, ktoré nám daný dopravca poskytol ako referencie
- Samozrejmosťou je CMR poistenie a euro licencia, pričom CMR poistenie môžeme overiť priamo s poisťovňou, a to tuzemskou či zahraničnou, rovnako i poistenie nahláseného vozidla
- Pred samotnou nakládkou žiadame informácie o vozidle a vodičovi, pričom žiadame doklad totožnosti vodiča ako aj technický preukaz vozidla, EČ a informácie aká továrenská značka a farba vozidla na nakládku príde. Rovnaké informácie poskytneme na nakládku, aby vedeli priamo vodiča a vozidlo identifikovať a overiť
- V prípade vozidla z krajín EÚ overujeme PZP vozidla – či je v platnosti a údaje sedia s tým, čo daný dopravca nahlásil pred nakládkou. A teda či dané EČ patrí napríklad bielemu Volvu, alebo je tam nesúlad s tým, čo bolo nahlásené dopravcom
- Žiadame nákladný list CMR daného vozidla z posledného mesiaca, kde máme potvrdené, že dané vozidlo reálne doručilo nejakú zásielku, a teda dopravca s ním reálne disponuje
Veríme, že tieto postupy a tipy pomôžu predísť podobným situáciám rovnako Vám.
Vyhľadávanie
Najnovšie články
- Úspech je kontinuálny proces, nie status ktorý dosiahneme 20. augusta 2024
- Celonárodné dovolenkovanie v rovnakom čase. Ochromenie ekonomiky alebo zvýšená produktivita? 6. augusta 2024
- Tvrdá práca sa vypláca 15. júla 2024
- Nová smernica EÚ o zvýšení hmotnosti ťažkých úžitkových vozidiel 1. júla 2024
- Kedy pripoisťovať zásielky v cestnej nákladnej preprave? 17. júna 2024